Weryfikacja JPK przez organy skarbowe

24 listopada 2017 - 4 minuty (czas czytania)

Weryfikacja JPK przez organy skarbowe

 

Już od 2018 r. mikro-przedsiębiorcy dołączą do pozostałych firm przesyłających pliki JPK. Warto więc wiedzieć, że Jednolity Plik Kontrolny wysyłany do urzędu skarbowego będzie podlegał tam bieżącej weryfikacji. Doświadczenia większych firm, które już przesyłają JPK do organów skarbowych wskazują, że fiskus wykorzystuje już automatyczne narzędzia do weryfikacji poprawności takich plików i uzgodnienia danej transakcji pomiędzy jej dwoma stronami.

Jakiej analizie będzie poddany nasz JPK?

Aktualnie, pliki JPK VAT, a więc rejestry VAT, podlegają dwustopniowej weryfikacji przez organy skarbowe. W pierwszym kroku, pliki JPK VAT przechodzą automatyczną centralną weryfikację przy użyciu narzędzia Analizator JPK. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, podatnik otrzyma automatyczne powiadomienie mailowe lub SMS. Jednocześnie informacja o rozbieżnościach wykrytych podczas automatycznej weryfikacji zostaje przesłana do właściwego organu podatkowego, który prowadzi drugi, pogłębiony etap analizy. W przypadku potwierdzenia istnienia nieprawidłowości mogą zostać wszczęte czynności sprawdzające lub kontrola podatkowa.

Czego szuka fiskus?

Ministerstwo uchyliło rąbka tajemnicy i przekazało informację, na jakie aspekty ukierunkowane są automatyczne analizy, a także kiedy automatycznie zapali się w organie skarbowym czerwona lampka podczas weryfikacji JPK naszego przedsiębiorstwa:
1) niezgodność JPK z deklaracją

– w pierwszej kolejności wykrywane są niezgodności pomiędzy kwotami deklarowanymi w plikach JPK i deklaracjach VAT składanych za ten sam okres,

2) rozbieżności miedzy stronami transakcji

– uwagę fiskusa z pewnością przykują pliki JPK, w których różne kwoty zostały zadeklarowane przez sprzedawcę i nabywcę w danej transakcji,

3) zakupy od nieistniejących podatników

– zainteresowania ze strony urzędu skarbowego możemy być również pewni, jeżeli w naszym rejestrze zakupu znajdzie się faktura wystawiona przez podmiot nieistniejący lub taki, który nie dysponuje aktywnym numerem VAT.

Co w przypadku błędu?

W przypadku otrzymania automatycznego zawiadomienia o stwierdzonych nieprawidłowościach przede wszystkim nie należy wpadać w panikę. Przyczyna może nie leżeć po naszej stronie, a po stronie kontrahenta. Jeżeli sprawdzimy nasze rozliczenia i ustalimy, że faktycznie wkradł się do nich błąd, należy dokonać niezbędnych korekt nie tylko deklaracji VAT, ale również pliku JPK za dany okres. Należy także pamiętać, że zignorowane informacje o nieprawidłowościach mogą prowadzić do kontroli organów podatkowych, jak również do sankcji karnych skarbowych.

Jeśli posiadasz oprogramowanie WAPRO ERP zaktualizuj oprogramowanie, by zachować zgodność z przepisami.

Jeśli nie posiadasz oprogramowania WAPRO ERP skontaktuj się z naszym Działem Handlowym, a pomożemy Ci dopasować oprogramowanie do Twoich potrzeb.

Jeżeli masz jakieś pytania lub wątpliwości związane z tematami split payment i JPK skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów.

Napisz do nas:
dho@dho.com.pl

Ekspert WAPRO:
Ewelina Nowakowska
Partner oraz Doradca Podatkowy w firmie HLB M2

Ewelina Nowakowska należy do grona najlepszych polskich doradców podatkowych w kategorii podatku od towarów i usług (VAT) według Dziennika Gazety Prawnej.

Firma HLB M2 specjalizuje się doradztwie podatkowym, badaniu sprawozdań finansowych oraz w doradztwie w zakresie rachunkowości.

Tags: , , , , ,