7 pytań o Centralny Rejestr Faktur (CRF) – WAPRO ERP
17 maja 2021 - 7 minuty (czas czytania)
Szanowni Państwo,
Dom Handlowy Oprogramowania jako główny dystrybutor WAPRO ERP informujemy, iż Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy zmieniającej ustawę o VAT. Głównym założeniem projektu jest wprowadzenie specjalnego systemu teleinformatycznego nazwanego Krajowym Systemem e-Faktur (lub alternatywnie, Centralnym Rejestrem Faktur).
1. Co to jest Krajowy System e-Faktur?
System będzie wykorzystywany jako jedna z dopuszczanych form dokumentowania transakcji. Po wejściu w życie nowych przepisów możliwe będzie obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych wystawianie faktur w systemie, a wystawiane w nim faktury traktowane będą jako rodzaj faktury elektronicznej.
2. Jak działa Centralny Rejestr Faktur?
Faktury będą, tak jak do tej pory, przygotowywane bezpośrednio w programach finansowo-księgowych podatnika, a następnie przesyłane do systemu. Ponadto każdy podatnik będzie mógł wystawiać faktury poprzez indywidualne konto w systemie e-faktur z wykorzystaniem wzoru zamieszczonego na elektronicznej platformie usług administracji publicznej. Wystawiane za pomocą systemu e-faktur dokumenty faktury będą miały specjalną strukturę zdefiniowaną w nowych przepisach.
3. Czy korzystanie z systemu będzie obowiązkowe?
Planowane rozwiązanie będzie, na razie, fakultatywne, nie będzie obowiązkiem podatnika. Ze względu na ten fakt ustawodawca przewidział zachęty dla podmiotów, które będą chciały korzystać z nowego rozwiązania i przesyłać lub wystawiać faktury za pomocą systemu.
4. Jakie są benefity dla użytkowników Krajowego Systemu e-Faktur?
Pomniejszenie podatku należnego
Możliwość pomniejszenia podatku należnego w związku z korektą faktury w momencie wystawienia faktury korygującej. Zgodnie z proponowanym rozwiązaniem wprowadzonym w treści art. 29a ust. 15 pkt 5 ustawy o VAT podmiot korygujący fakturę sprzedażową na minus nie będzie miał już obowiązku spełnienia dodatkowego warunku posiadania dokumentacji potwierdzającej uzgodnienie i spełnienie uzgodnionych warunków obniżenia podstawy opodatkowania.
Skrócony termin zwrotu podatku VAT
Kolejna preferencja znajdować się będzie w projektowanym art. 87 ust. 6c ustawy o VAT, który wprowadza dla podatników, którzy wystawiają wyłącznie faktury ustrukturyzowane skrócony termin zwrotu podatku VAT. Skrócony termin zwrotu podatku wynosić będzie 40 dni a możliwość jego stosowania będzie ograniczona spełnieniem określonych warunków.
Dla uzyskania zwrotu w terminie 40 dni konieczne będzie spełnienie łącznie następujących warunków, tj.:
– podatnik wystawia wyłącznie faktury ustrukturyzowane z wykorzystaniem Krajowego Systemu e-Faktur w okresie rozliczeniowym, w odniesieniu do którego ubiega się o zwrot VAT;
– podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który została wykazana różnica podatku do zwrotu, był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje VAT;
– podatnik w okresie 12 miesięcy poprzedzających okres wykazania różnicy podatku do zwrotu posiadał rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej wpisany na ?białą listę?;
– kwota podatku naliczonego lub kwota różnicy podatku nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji do zwrotu w analizowanym okresie nie przekracza 3000 zł;
5. Jak skorzystać z Centralnego Rejestru Faktur?
Dostęp do systemu
Omawiana nowelizacja ustawy o VAT wprowadza również regulacje dotyczące funkcjonowania Krajowego Systemu e-Faktur. System ten dostępny będzie poprzez stronę internetową, a dostęp do niego będzie możliwy po uwierzytelnieniu się przez osobę upoważnioną do korzystania z niego. Uwierzytelnienie będzie następowało za pomocą podpisu elektronicznego bądź epuap.
Jednocześnie podatnicy będą mieli obowiązek poinformowania naczelnika urzędu skarbowego o podmiotach uprawnionych do dostępu do systemu w celu wystawienia faktury ustrukturyzowanej. Wyjątek stanowić będzie osoba prowadząca jednoosobową działalność, gdzie ustawodawca domyślnie uznał, że właściciel firmy będzie uprawniony do wystawiania faktur.
Oczywiście przepisy umożliwiają również w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej upoważnienie innej niż właściciel osoby do wystawiania faktur. Naczelnik urzędu skarbowego będzie również informowany o podmiotach uprawnionych do dostępu do systemu jedynie w celu pobierania z niego faktur ustrukturyzowanych. Przepisy umożliwiają bowiem podatnikowi nadanie uprawnień pracownikowi lub innemu podmiotowi jedynie do dostępu do faktur ustrukturyzowanych, np. dla księgowej w celu ich pobrania i rozliczenia, ale już bez możliwości wystawiania faktur.
6. Jak archiwizować e-Faktury?
Krajowy System e-Faktur będzie również służył do archiwizowania wystawionych w nim faktur. Faktury ustrukturyzowane są przechowywane w Krajowym Systemie e-Faktur przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione, a w przypadku upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego po tym okresie ? do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
7. Co z JPK_FA?
W związku z przedstawioną wyżej nowelizacją ustawy o VAT zmieniony zostanie również art. 193a Ordynacji podatkowej. Na mocy tego przepisu zwalnia się z obowiązku przesyłania na żądanie organów podatkowych struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur (JPK_FA) w zakresie obejmującym faktury ustrukturyzowane wystawione przez podatnika lub podmiot uprawniony do dostępu do systemu. Dane te będą bowiem dostępne dla organów podatkowych w systemie, a zatem ich dodatkowe przesyłanie nie miałoby uzasadnienia.